Zijn er examenroutes die vaak gereden worden tijdens het praktisch rijexamen?

Het praktisch rijexamen kent geen vaste routes, maar tijdens je rijexamen worden routes door examinatoren niet willekeurig gekozen. Ze willen namelijk binnen een korte tijd een uitgebreide beoordeling van je rijvaardigheden kunnen doen, waardoor het examencentrum inzicht krijgt of je rijvaardig genoeg bent om de baan op te kunnen. Ze rijden hierbij langs zogenaamde coördinatiepunten, waarbij ze alle verschillende onderdelen toetsen, zoals invoegen op de autosnelweg. Om die reden zijn er wel routes die vaker gereden worden tijdens het praktisch rijexamen.

Op zoek naar de ultieme voorbereiding op jouw praktisch rijexamen?

Bekijk examenroutes
Image

Laatst bijgewerkt op 24-04-2025. Leestijd: 3 minuten.

Hoe verloopt het praktisch rijexamen?

Het is belangrijk om je goed voor te bereiden op de examenrit, ook wel het praktisch rijexamen. Je rijexamen begint altijd op dezelfde manier. Je toont je identiteitskaart, zelfreflectieformulier en oproepingsbrief bij het examencentrum. Vervolgens begin je aan de examenrit. Maar hoe ziet die examenrit er nu precies uit?

De examenrit

De examinator zal je vertellen wanneer je mag vertrekken. De examenrit duurt ongeveer 35 minuten en bestaat uit twee delen. Het eerste deel is een zelfstandige rit naar een bepaalde bestemming met behulp van een navigatiesysteem. Het tweede deel is een rit volgens aanwijzingen van de examinator. Dit kan bij sommige ritten ook omgekeerd zijn. Tijdens de rit heeft de examinator eigenlijk maar 2 doelstellingen: controleren of je zelfstandig en bovenal veilig rijdt. Daarnaast is het belangrijk dat je de manoeuvres goed uitvoert.

Het is belangrijk te weten dat de examinator ook aandacht besteedt aan je kijkgedrag, voorrang verlenen en de beheersing van de wagen. Zorg ervoor dat je goed oplet bij het wisselen van rijstrook en dat je altijd de verkeersregels naleeft.

Examenroutes: consistentie in de beoordeling van het praktisch rijexamen

Een van de belangrijkste redenen waarom examinatoren vaker dezelfde routes kiezen, is om consistentie in hun beoordeling te hebben. Het is belangrijk voor een examinator om een aantal punten te laten terugkomen. Sterker nog: dit staat in het reglement van het examencentrum.

Ze komen hierbij langs een aantal zogenaamde coördinatiepunten, die bestaan uit plaatselijke verkeerssituaties. Het is belangrijk dat er altijd een aantal vaste onderdelen in zitten om de kandidaat op te toetsen, zoals het in- en uitvoegen, het rijden op een rotonde, enzovoort.

Door dezelfde routes, uiteraard met kleine afwijkingen, te kiezen, ontstaat er een consistentie in de beoordeling van het praktisch rijexamen. Zo kunnen verschillende kandidaten op dezelfde wijze worden beoordeeld. Dit helpt de examinator om objectief en betrouwbaar te oordelen over je rijvaardigheid.

Verkeerssituaties

Bij het selecteren van de trajecten kijken examinatoren vaak naar verschillende verkeerssituaties waarmee ze een inschatting kunnen maken of een kandidaat rijvaardig genoeg is. Dit kan variëren van eenvoudige kruispunten tot complexe rotondes en drukke verkeersaders zoals autosnelwegen in drukke steden.

Daarnaast willen ze graag zien of je voldoende begrip hebt van verkeersregels en verkeersborden. Om die reden maken examinatoren gebruik van een vaste set aan verkeerssituaties die jouw stad te bieden heeft.

Een autosnelweg met korte invoegstroken? Check. Een grote rotonde? Check. Een druk verkeerskruispunt? Check. Het kennen van de trajecten helpt je om voorbereid te zijn op onverwachte situaties.

Bekijk examenroutes

Efficiëntie en planning

Zoals eerder vermeld duurt het praktisch rijexamen 30 tot 35 minuten. Vaak zitten hier ook nog de manoeuvres in. Om die reden heeft een examinator maar kort de tijd om voldoende beeld te krijgen om je te laten slagen of te laten zakken voor het rijexamen.

Verder weten examinatoren precies waar er over het algemeen veel verkeersdrukte is, dus die gebieden zullen ze vaker vermijden. Op die manier kunnen ze ervoor zorgen dat het examen vlot verloopt en netjes binnen de tijd wordt afgerond.

Hoe weet ik welk traject ik ga krijgen?

Dat weet je niet en dat is ook niet bekend. Het is belangrijk te beseffen dat je overal moet kunnen rijden. Het bekijken van de examentrajecten geeft je meer inzicht in de verkeersonderdelen die je waarschijnlijk gaat tegenkomen. Je moet nog steeds zelf de wagen besturen en je hebt te maken met andere weggebruikers waar je op moet anticiperen en reageren. Kortom, het helpt zeker om de examentrajecten te bekijken, maar het is geen garantie om te slagen.

Waar worden de manoeuvres afgenomen?

Bij het praktisch rijexamen voor het rijbewijs bepaalt de examinator welke twee manoeuvres je moet uitvoeren. Je hebt daarbij de volledige vrijheid om een geschikte en veilige locatie te kiezen voor de uitvoering. Dit is belangrijk, omdat er niet alleen wordt gelet op de technische uitvoering, maar ook op je keuzes met betrekking tot plaats, moment en veiligheid.

De manoeuvres waaruit gekozen wordt, zijn onder andere achteruitrijden in een rechte lijn, achteruitrijden in een bocht, parkeren tussen twee voertuigen in evenwijdige parkeerstand, parkeren in een haakse of schuine parkeerstand, keren door middel van steken of een halve draai, en de hellingproef.

Daarvan worden er een aantal vaker gevraagd dan andere. Zo wordt de hellingproef minder vaak getoetst, omdat hiervoor een specifieke plaats nodig is in de stad waar je deze kunt uitvoeren. De manoeuvres die vaker worden gevraagd zijn het omkeren en het keren met de wagen.

Deze manoeuvres worden vaak gevraagd door de examinator in een woonwijk of op een industrieterrein. Houd hier rekening mee bij het bekijken van de examenroutes. Zo weet je direct of je moeite gaat hebben met één van de locaties waar we langsrijden en kun je die actief oefenen met je rijinstructeur.

Manoeuvres een uitdaging? Welnee!

Bekijk bijzondere manoeuvres

Meer tips en slagen voor uw rijbewijs?